TIPS! Från botten till vägen till toppen

För ett tag sen hade jag en period där jag ständigt vaknade med blöt kudde, svullna ögon och snuvig näsa. Låter som jag var förkyld men så var tyvärr inte fallet. Det gick inte en timme mellan varje gråtattack och jag var helt förstörd. Jag kan inte förklara med ord hur jobbigt det var att allting förändrades över en natt, från att må som en prinsessa till att ständigt gå med en klump i magen. Men bortsett från hur dåligt jag mådde måste jag ge mig beröm, för jag är tyvärr bra på att bli sårad och ledsen. Jag är duktig på hur jag ska hantera situationen och blir inte helt vilsen i omställningen. Tack vare detta gjorde det att jag faktiskt mådde en aning bättre än vad jag kanske skulle gjort och därför tänker jag hjälpa er. För jag vet hur det känns att må dåligt, jag vet hur det känns att känna sig vilsen och inte ha ett enda skäl att gå upp ur sängen.

Här kommer steg för steg hur du går från att må skit till att vara på banan tillbaka till ditt grymma liv!

1. Tillåt dig att må skit

När livet vänder sig emot dig, tillåt dig att faktiskt gråta, gröta ner dig och må skit. Jag isolerade mig, grät floder och tyckte extremt synd om mig själv och det ska du också tillåta dig själv att göra! Låt dig ta den tid du behöver och gråt, skrik eller slå (på något objekt ofc.) om det så behövs. Men känn efter hur det känns och tillåt ALLA känslor komma.

2. Inbilla dig det värsta

Detta låter skithemskt vilket det kanske är men för mig funkar det. Om du inbillar dig det ABSOLUT värsta av situationen istället för att tänka på det som faktiskt har hänt så tänker du ännu värre och gråt över det. Då kommer det du egentligen är ledsen för kännas automatiskt lite mindre, MEN förminska inte händelsen medvetet, då förskjuter du bara på ditt problem!

3. Gör en spellista

Jag har alltid haft musiken med mig sen jag var liten. Jag vet inte hur många låtar som jag förknippar med olika händelser, personer eller stunder. Men det har alltid varit viktigast för mig att hitta ett x antal depplåtar som satt ord på mina känslor. Denna spellista blir sedan min bästavän så länge jag behöver den. Jag gör alltid en ny lista med nya låtar till ett nytt tillfälle, aldrig samma låtar för de låtarna har ju redan en historia. För mig hjälper det för det är ju det, någon sätter ord på mina känslor.

4. Kolla we heart it

Jag söker alltid på deppiga citat och texter på we heart it, allt för att inte känna mig ensam i de destruktiva känslorna. Det finns folk som alltid finns där och känner likadant, även om det inte just känns så just där och då men det gör det. O ibland känns det faktiskt bra att inte vara ensam nere i skiten utan se att andra också mår likadant.

5. Prata med folk

Detta steget kommer alla till olika snabbt. Förra gången jag mådde dåligt isolerade jag mig. Jag pratade inte med någon om vad som hänt och definitivt inte hur jag kände. Jag visste knappt själv hur jag mådde och att blanda in folk i det kändes just då mer komplicerat och ansträngande än att hålla dig för sig själv till en början. Men tillslut, förr eller senare, så kommer man till det stadiet att man faktiskt behöver prata med sina nära och kära om det. Såklart att man inte behöver dela med sig av allt men en del behövs ventileras och sägas högt. När man väl är redo kommer du förstå hur bra och härligt det faktiskt är, att känna stöd och kärlek.

6. Sätt ett mål

Men det är faktiskt lätt att hamna i svackan för länge och det tar på en att vara där nere. Därför är det viktigt att man sätter upp ett litet mål, kan vara ungefär vad som helst. Mitt mål nu det senaste var att genuint skratta innan november var slut. Jag satte målet rätt långt fram för att jag ville verkligen kunna nå det. Det är svårt att genuint skratta om man tvingar fram det och därför visste jag att jag behövde tid att jobba upp positivisten och glädjen igen.

7. Gör upp en plan

Men det är inte bara att sätta målet och hoppas på det bästa, för det kallas dröm. Utan man behöver jobba för målet och lägga upp en plan på hur man ska nå målet. Just det mål jag satte visste jag att det krävdes mycket från mig, för tid läcker alla sår men ibland tar det väldigt lång tid enligt mig, så det gällde att jag faktiskt jobbade för mitt mål. Så min plan gick ut på att faktiskt börja umgås med vänner igen, göra saker jag tycker är roligt och även hitta rutiner som gör att jag inte ligger i min säng längre och deppar.

Nu när du klarat av punkt sex och håller på att kämpar för ditt mål har du kommit en stor bit på vägen. Nu ska du bara känna dig stolt och faktiskt försöka hitta motivation att ta dig enda upp. För livet är kasst ibland och det är inte enkelt i alla lägen, men jag lovar dig, när du sedan lyckas så vet du, det var värt allt!


ps, jag nådde mitt mål;)

Follow me on: Instagram | Nouw | Twitter

Gillar

Kommentarer

Emma Engström,
Bästa, bästa du! Det är så fint att du vill dela med dig av alla de här tipsen för det är hemskt vad många faktiskt kan må dåligt idag. Blir så ledsen bara över tanken! STOR kram <3
nouw.com/emmaengstrom
celineryden
celineryden,
Roligt att höra att du tyckte om det! <3
nouw.com/celineryden